Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2016

Το πορτρέτο ενός καλλιτέχνη: Natalie Pudalov

A book of nonsense


Η νεαρή εικονογράφος Natalie Pudalov γεννήθηκε στη Ρωσία και σήμερα ζει μεταξύ Ισραήλ και Γερμανίας. Στον εικαστικό της κόσμο κυριαρχούν η φαντασία και το παράλογο - βασικά συστατικά της παιδικότητας. 


That's what I think, how about you?
Θα ήθελες να μας πεις λίγα πράγματα για τη ζωή σου; Πότε ξεκίνησες να ζωγραφίζεις; Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την εικονογράφηση;  
 
Γεννήθηκα στη Ρωσία. Όταν ήμουν μικρή, μεταναστεύσαμε οικογενειακώς στο Ισραήλ. Τώρα ζω και εργάζομαι τόσο στο Ισραήλ όσο και στη Γερμανία. Ξεκίνησα να ζωγραφίζω σε πολύ νεαρή ηλικία και έκτοτε ζωγραφίζω διαρκώς -οπουδήποτε, παντού. Αφού τελείωσα το Λύκειο, έγινα δεκτή στην Ακαδημία Bezalel Art and Design της Ιερουσαλήμ και στην Ακαδημία Art & Design της Στουτγάρδης.
Πάντα μου άρεσε να σκαρφίζομαι ιστορίες ή να εικονογραφώ ιστορίες που διάβασα ή άκουσα. Έτσι, η εικονογράφηση δεν ήταν κάτι που αποφάσισα να κάνω συνειδητά. Μου βγήκε πολύ φυσικά. 

Με τι είδους εικονογραφήσεις έχεις ασχοληθεί; Θα ήθελες να μοιραστείς κάποια ξεχωριστή εμπειρία σου στην εικονογράφηση ενός βιβλίου; 

Ασχολούμαι με κάθε είδους εικονογράφηση, για παιδιά και ενήλικες: βιβλία, εξώφυλλα, καρτ-ποστάλ, ξύλινες κούκλες... Κάθε δουλειά είναι ξεκίνημα για κάτι καινούργιο, ανακαλύπτεις  νέα πράγματα. Και από τη στιγμή που υιοθετώ στοιχεία του φανταστικού  ή του παράλογου στις λεπτομέρειες των εικονογραφήσεών μου, μου παίρνει πολύ καιρό να ανακαλύψω κάτι ενδιαφέρον, κάτι που θα κάνει παιδιά και ενήλικες να κοντοσταθούν και να το σκεφτούν. 

 White Hydrangea Tea
Υπάρχει κάποιο κείμενο, βιβλίο, παραμύθι, τραγούδι που θα ήθελες να εικονογραφήσεις και δεν το έχεις κάνει ακόμη; 

Υπάρχουν πολλές ιστορίες και παραμύθια που θα ήθελα να εικονογραφήσω, αλλά η αλήθεια είναι ότι  θα ήθελα να δώσω προτεραιτότητα στην εικονογράφηση δικών μου κειμένων. Πρόσφατα, έχω γράψει κάποιες ιστορίες και μου φαίνεται πως είναι καιρός να δοκιμάσω να τις εικονογραφήσω. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον για μένα.

Τι υλικά χρησιμοποιείς συνήθως; 

Ενδιαφέρουσα ερώτηση. Συνήθως χρησιμοποιώ ότιδήποτε βρίσκω ταιριαστό σε ένα έργο: ακρυλικά, μολύβια, κολάζ, μαρκαδόρους, στάμπες, μελάνια και άλλα.

Ετοιμάζεις κάτι αυτόν τον καιρό; 

Μόλις τελείωσα δύο βιβλία: Το "Turtle, bird and fish" ("Η χελώνα, το πουλί και το ψάρι") του Ilya Chlaki, που εκδόθηκε το καλοκαίρι στην Ισπανία και κυκλοφορεί στα Ισπανικά και στα Ιταλικά, κι ακόμη ένα που θα εκδοθεί τον Σεπτέμβριο, επίσης στην Ισπανία. Τώρα ασχολούμαι με κάποιες δουλειές που τρέχω μόνη μου και σύντομα θα αρχίσω να δουλεύω το δικό μου βιβλίο. 

 Turtle, bird and a fish

Η εικονογράφηση είναι για σένα επάγγελμα ή χόμπι; Στη χώρα σου υπάρχει δυνατότητα βιοπορισμού από την εικονογράφηση; 

Η εικονογράφηση είναι επάγγελμα για μένα, είναι μια κανονική δουλειά. Θέλει πολύ χρόνο για να δουλέψεις ένα πρότζεκτ, πολύ περισσότερο από όσο νομίζει κανείς. Ακόμη και πριν ξεκινήσω να ζωγραφίζω, έχω να σκεφτώ και να σχεδιάσω πολλά. Οι δημιουργικές ιδέες έρχονται σιγά σιγά. Ναι, είναι δύσκολο να βιοποριστείς από την εικονογράφηση. Νομίζω πως αυτό ισχύει για όλους τους εικονογράφους. 

Herbal tea
Από ποιους εικονογράφους (κλασικούς ή σύγχρονους) έχεις εμπνευστεί; 

Με έχουν εμπνεύσει πολλοί εικονογράφοι. Και περισσότερο παλιότεροι ζωγράφοι όπως ο Μπος, ο Μπρίγκελ, ο Ρέμπραντ, ο Μοντιλιάνι, οι Ολλανδοί ζωγράφοι, η τέχνη ναΐφ κ.λπ. 

Η εικόνα διαμορφώνει τη φαντασία. Όταν ζωγραφίζεις, σκέφτεσαι ότι οι εικόνες θα ζωντανέψουν στη φαντασία των παιδιών;

Όταν δημιουργώ, εξωτερικεύω τον εσωτερικό μου κόσμο με την ελπίδα οι άνθρωποι, και ειδικά τα παιδιά, να βρουν εκεί κάτι ενδιαφέρον. Πιστεύω ότι τα περισσότερα παιδιά είναι πολύ δημιουργικά και έχουν μεγάλη φαντασία. Πολλές φορές νομίζεις ότι πρέπει να τους εξηγήσεις πράγματα, ενώ στην πραγματικότητα εκείνα μπορούν να σε διδάξουν πολλά περισσότερα. Οπότε, προσπαθώ να κάνω ενδιαφέρουσα τη δουλειά μου για μένα την ίδια πρώτα πρώτα και ύστερα ελπίζω πως θα ενδιαφέρει και εκείνα. 

Τι σχέση έχει ένας εικονογράφος με την παιδικότητα; Πόσο καθορίζουν τη δουλειά του οι παιδικές του αναμνήσεις; 

Τα παιδικά χρόνια συντροφεύουν πάντα κάθε άνθρωπο, ειδικά αυτούς που είναι δημιουργικοί. Το σημαντικότερο για έναν εικονογράφο είναι να μη χάνει το ενδιαφέρον του για ό,τι τον περιβάλλει, να απολαμβάνει πάντοτε τις μικρές χαρές της ζωής και να τα ανακαλύπτει όλα από την αρχή, με τον ίδιο τρόπο που θα τα ανακάλυπτε ένα παιδί. Βέβαια, υπάρχουν πολύτιμες αναμνήσεις που κουβαλώ μέσα μου από τα παιδικά μου χρόνια και τώρα επηρεάζουν τις πιο σημαντικές πτυχές της δουλειάς μου. Για παράδειγμα, η αγάπη μου για τα ζώα και τη φύση.

Alice in wonderland

Έχεις εικονογραφήσει γνωστά παραμύθια, όπως η "Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων", η "Ωραία κοιμωμένη", η "Σταχτοπούτα", ο "Παπουτσωμένος γάτος". Είναι εύκολο να προτείνει κανείς μέσα από την εικονογράφηση μια νέα ανάγνωση ενός κλασικού παραμυθιού; Να φανταστεί ή να συλλάβει μια διαφορετική του πλευρά; 
Όχι, δεν είναι εύκολο. Μου φαίνεται πολύ δύσκολο να δημιουργήσω κάτι νέο και σύγχρονο για τα κλασικά παραμύθια. Είναι ιστορίες με τις οποίες μεγάλωσα και θυμάμαι τις εικόνες από τα παλιά εικονογραφημένα βιβλία και τα κινούμενα σχέδια της εποχής. Είναι πρόκληση να προτείνω κάτι καινούργιο και φρέσκο γι' αυτές τις ιστορίες, κάτι απαλλαγμένο από τις παλιές εικόνες που έχω στο μυαλό. Ωστόσο, το βλέπω σαν προσωπικό στοίχημα να πάρω μια ιστορία που άκουγα μικρή και να την κάνω εικόνα, με τον δικό μου τρόπο και τη δική μου ερμηνεία. Νομίζω πως αυτό είναι μέρος της μαγείας του να είσαι εικονογράφος. Το μόνο που πρέπει να κάνω όταν εικονογραφώ είναι να είμαι ο εαυτός μου και να προσπαθώ απλώς να εξηγήσω, να εικονογραφήσω και να αποκαλύψω τη δική μου οπτική σε κάθε ιστορία. 

 Raven
Βασικό χαρακτηριστικό στα έργα σου είναι η σουρεαλιστική τους ατμόσφαιρα. Ο σουρεαλισμός έχει επηρεάσει το στιλ σου; Πιστεύεις ότι είναι ευκολότερο για ένα παιδί να συλλάβει μια υπερρεαλιστική εικόνα; 

Δεν νομίζω ότι ο σουρεαλισμός έχει επηρεάσει το στιλ μου και δεν συνδέω τη ζωγραφική μου τόσο με   τον σουρεαλισμό όσο με το φανταστικό ή ένα είδος παράλογου. Ίσως η μόνη επίδραση που θα μπορούσα να συσχετίσω με τον σουρεαλισμό είναι η δυνατότητα να αναλύω τα πράγματα που έχω θεωρήσει κανονικά παλιότερα και που τώρα αποκτούν μια διαφορετική διάσταση μέσα στην εικόνα. 
Ειλικρινά, δεν μπορώ να πω τι είναι εύκολο για τα παιδιά, γιατί  διαφέρουν πολύ μεταξύ τους. Με άλλα μπορείς να κουβεντιάσεις για φιλοσοφία και σε άλλα πρέπει να μιλάς με πολύ απλό τρόπο. Ωστόσο, είμαι σίγουρη πως όλα ανεξαιρέτως έχουν πολύ ζωηρή φαντασία και αν την καλλιεργήσουν από πολύ μικρή ηλικία δε θα χρειάζεται να τους εξηγήσεις τίποτα - θα δημιουργούν τον δικό τους κόσμο με κάθε εικόνα που θα βλέπουν. Ακόμη κι αν δεν αντιλαμβάνονται τα πράγματα όπως είναι, η φαντασία τους θα τα βοηθήσει να ερμηνεύουν με δικό τους τρόπο κάθε σκηνή, και αυτό είναι υπέροχο. 

Στο εικαστικό σου σύμπαν τα όρια ανάμεσα στη στεριά και τη θάλασσα είναι ρευστά. Παράξενα όντα με σουβλερές μύτες κατοικούν και στις δυο πλευρές. Στα έργα σου κυριαρχεί μια διαφορετική, κάποιες φορές σκληρή, αλλά ειρηνική εικόνα της φύσης. Πώς προκύπτει αυτό; 

Αυτός είναι ο κόσμος μου. Ένας κόσμος με παράξενα πλάσματα, ζώα και πολλή φύση. Ξέρω πως κάποιες φορές μοιάζει μυστηριώδης και μου είναι κι εμένα δύσκολο να τον εξηγήσω, αλλά νομίζω πως είναι απλά μια αντανάκλαση του πώς νιώθω για τον κόσμο γύρω μου.    
 
    ***

Για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τη Natalie Pudalov, ρίξτε μια ματιά εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου